“A dan je tako lijepo počeo”

prvenec Parafov in najpomembnejši hrvaški punk album
reizdan ob 40. obletnici prvotne objave

V duhu 40. obletnice originalne izdaje albuma »A dan je tako lijepo počeo«, Dallas Records predstavlja novi special edition prvega albuma punk zasedbe Paraf. Gre za ključni album jugoslovanske in eden ključnih albumov kontinentalne evropske punk scene. Ta najpomembnejši hrvaški punk album je bil objavljen 5. junija 1980 in je bliskovito izstrelil prvo postavo Parafov v antologijo lokalne in evropske punk subkulture, kot tudi v anale regionalne pop-kulture.

Posebna izdaja albuma pogleg originalnega miksa prinaša še štiri bonus skladbe Rijeka in Moj život je novi val z njihovega albuma v živo, objavljenega leta 1979, single verzijo Narodne pjesme s kompilacije Novi punk val 78-80 in izvedbo kultne skladbe Goli otok v živo iz nastopa leta 1979 v Pulju.

To je bil eden prvih posnetih punk albumov v širši regiji in je bil zaradi težav z jugoslovansko Komisijo za šund objavljen s časovnim zamikom. Zamenjan je bil originalni ovitek, nekatere skladbe niso bile uvrščene na album, simbolično močna Narodna pjesma pa je bila na albumu objavljena z drugačnim besedilom. Kljub spremembam, je bil album ocenjen kot sporen in se je na trgu pojavil z višjo ceno, kar pa ni zmanjšalo njegovega uspeha. Začetna izdaja je bila razprodana, kasneje je album na vinilu dobil tudi drugo naklado in skupno so prodali več kot 25 tisoč kopij.

Tudi 40 let kasneje album “A dan je tako lijepo počeo” zveni močno, uničujoče, nevarno, drzno in sveže. Valter Kocijančić, Zdravko Čabrijan in Dušan Ladavac Pjer so v 14. skladbah, objavljenih na albumu, uspešno združili začetno punkersko enostavnost z neusmiljenim mladoletniškim uporom proti dolgočasnemu vsakdanu. Zato ta album danes zveni tako močno.

Kot je povedal Igor Vidmar, eden od producentov albuma: “Parafi so bili anticipacija prihajajoče krize, v smislu predhodnika družbenega razočaranja in prizadevanj družbeno podrejenih slojev, da na kakršen koli način izrazijo svojo individualnost. ”

V originalnem sporočilu za javnost, ki je pospremil album piše: “Parafi pojejo o ulici, ki zna biti posmehujoča in šaljiva, o težki in mučni ulici najstniških dvomov, strasti, ločenih mitologij in lastne perspektive… zato ta album prinaša ironijo, posmeh, norost in prost dostop do tabujev povprečnega malomeščanskega vsakdana. Do takrat, skoraj nepredstavljiv v jugoslovanski popularni glasbi, je takšen pristop Parafom zagotovil neizpodbiten kulturni piedestal. ”

O albumu nekaj povedali tudi znani glasbeni kritiki:

‘Parafi so predvideli, da bo prišlo do razpada sistema, ki se je po Titovi smrti vzdrževal na aparatih vojske in milice. Razbijali so družbene iluzije o večnosti tega sistema, v formi punka, za katerega na začetku niso niti vedeli kako zveni, a slutili so, da mora biti enostaven, hiter, drzen, provokativen in glasen’. Aleksandar Dragaš

‘Sjajan Grad, Narodna pjesma in njen sarkastično ubijalski refren „nijedne nema bolje od naše policije“ ali pa enako uničevalna Živjela Jugoslavija, katere celo besedilo je sestavljeno iz političnih parol in ideoloških “velikih resnic”, še danes drži vodo kot tudi udarni jezikavi singli Sex Pistolsov, ki so izivali anarhijo v Britaniji in slavili Kraljico ali pa poziv Clashov na belski upor.’ Zlatko Gall

‘Če bi bili Paraf samo prvi punk rock bend na Hrvaškem, bi bilo že to več kot dovolj, kaj šele pomeni dejstvo da so za sabo že po prvem albumu pustili tri punk rock himne za vse čase na teh prostorih. Prvi album “A dan je tako lijepo počeo” je merjeno z vsemi punk rock dimenzijami tudi danes najboljši album Hrvatov.’ Zoran Stajčić

‘A dan je tako lijepo počeo’ je prava borbena mojstrovina avtentične lokalne punk šole, ki v sebi nosi življenskost in romantično-anarhični humor tega obdobja, ki je dalo krila celotni novovalni generaciji, kot tudi vero, da se pri nas vseeno da nekaj povedati in odigrati mimo nadzora takratnje oblasti. Kapitalni pomen tega hrupnega albuma, kot prvega pravega upora v hrvaškem ali srbskem jeziku, je samo narastel skozi leta, saj nič podobnega od takrat tu ni bilo posneto’. Zorica Kojić in Dragan Ambrozić